Thursday, December 31, 2009

kenapa

what.
why.
who.
when.
how.

among all these 5, saya paling interested on the 2nd and the last one.
why.
and how.
'kenapa', 'bagaimana' la cakap melayu nye.

saya lebih suka cari sebab mengapa boleh jadi sesuatu benda,
berbanding bertanya apa yang sudah terjadi.
saya lebih suka bertanya bagaimana sesuatu boleh terjadi,
berbanding bertanya siapa yang membuatkan sesuatu terjadi.

mungkin ini memang lumrah semua manusia,
tapi saya sendiri tidak pasti.
yang pastinya,
ini yang saya rasa.

mungkin anda semua kurang jelas
dengan apa yang cuba saya maksudkan.

ok
contoh k.
maths la senang cerita.
dah nak dekat exam kn.
so revise la sikit2.
start dengan statistics.
ok la gk.
tapi, macam biasa, memang merangkak2 la.
huhu.
jawapan yang saya derived, ternyata bukan jawapan yang dikehendaki.
and saya keep asking why.
kenapa tak sama.
instead of apa yang tak sama.
dekat mana salah apply formula.

and,
kalau dalam kelas statistic,
bukan la nak memburukkan lecturer ke ape,
tapi, dia cuma state certain formula dalam kelas,
and just told the whole class, if come across that kind of question,
this and this formula should be applied.
dan saya yang sememangnya semula jadi memang lambat pick up,
terpinga2 di waktu rakan2 sekelas sudah buat 3, 4 soalan.
saya tidak puas hati.
bukan sebab rakan2 lain sudah nak siap.
jauh sekali iri hati dengan mereka yang sudah faham konsep.
tapi saya tidak puas hati kenapa mesti guna formula itu.
saya tak suka menjawab soalan dengan hanya apply the facts into the formula.
then, voilla! dapat jawapan yang tepat.
saya tak faham macam mana jawapan tu boleh jadi macam tu.
saya sedar yang bukan kemampuan saya untuk mempertikaikan formula yang telah teruji
ke'effective'an nya dh beratus2 tahun,
tapi saya masih tidak puas hati.
lalu, dengan akal yang tidak sedalam mana, cuba memahami,
tapi malangnya, selalu tak tercapai.
sebab maybe tak ada asas yang kukuh.
kadang2 bila saya tanya kawan2,
mereka akan start buat muka pelik mereka.
as if, 'adoy, tu pon nk tanye ke?common sense beb!'
and saya rasa malu.
sedih.
bodoh sangatkah sampai formula simple pun tak faham?
and kadang2, untuk level ini,
tidak ada keperluan untuk memahami itu semua.
sebab soalan yang bakal keluar semua hanya menguji students untuk
mengaplikasikan formula dengan betul.
maksudnya, tak payah la nak fikir kenape kena guna that formula,
apa lebih nya formula itu berbanding formula lain,
advantages, disadvantages.
apa origin yg mencetuskan formula itu.
hurm.
sangat susah.
belajar tak sampai habis ni.
and saya tak poyo di sini.
saya ikhlas nak beritahu semua orang,
bahawa saya ini juga sudah sick of my way of study.
cukup2 la dengan apa yang diajar.
takkan nak lawan cikgu kot.
takkan ada masa yang cukup untuk tahu pasal semua benda.
ouh i miss the old times.
when apa saja soalan yang muncul di benak saya,
dapat saya berikan penjelasan.
tapi itu hanya ketika saya masih kecil.
my point of view masih narrow.
tiada complicated things yang bermain dalam fikiran.
just benda2 simple and sometimes bodoh.
saya suka perasaan itu.

ouh hidup ini memang makin susah dan tidak mungkin makin senang.


xoxo,
~yours truly~

2 comments:

  1. eh you know what. we learnt about what vs why in lecture today. in lse100 subject, a subject which trains student to think like a social scientist. and 'why' is preferred because it leads to explanations and understanding of causes of things. so shoe, awk mmg ade potential jadi social scientist. :DDDD

    -zaf

    ReplyDelete
  2. heeee.. social scientist???? ahahahahaha... lawak ar...hahahaha...but at least, i know that i'm not a weirdo. haha.

    ReplyDelete