Tuesday, December 29, 2009

OUH, and....

ouh, and saya senang terpujuk.
cepat sejuk.
so, if ANY person yang hurt my feelings, saya sangat mudah lupakan je.
even when dia tak rase dia dah hurt my feelings.
well, that's because i'm easily got hurt.
sensitive you may say.sangat.

maybe sebab tu saya rasa bila saya buat apa2 yang macam dah sakitkan hati orang, saya tend to fikir yang the person akan lupakan the things that i've done because i'll do the same thing to dia.
ye. itu memang sikap yang sangat buruk.
saya tau tu.
sebab lain orang, lain pe'el nye.

but hey,
saya treat orang lain macam mana saya mahu ditreatkan.
bukanla kalau saya marah orang itu, saya pon mahu kena marah.
tapi, u know kan.
complicated nye!
but i dun expect anything more than i treat others.
but i do expect the same treatment from others.
kenape saya boleh layan dia begitu, tapi tidak dia?
so not fair.
tak mintak banyak, but just some equality in that sense.

kekadang rasa tak nak pedulikan apa2 yang orang cakap or fikir.
sebab saya yang dulu hanya fikirkan ape yang orang akan react or fikir
saya yang dulu akan berfikir, bila saya buat sesuatu benda, ape orang yang berkenaan akan fikir or rase? saya terlalu fikirkan the consequences of my act upon others.
'kalau aku buat cmni, dier marah tak? or kalau aku buat macam ni, dier sedih tak?"
kalau saya rase yang my act will affect dia in a bad way, saya takkan buat. even a tiny bit of effect.walaupun, sebenarnye, takde pape effect langsung.
or even, saya akan buat ape saje yang orang lain minta, even though saya tak suka nak buat bende tu. or even when it troubles me A LOT. what did i prioritize in mind before is just OTHERS.
sampai most of the time, saya ketepikan ape yang saya rasa boleh buat saya rasa bahagia.
maybe sebab..
family factor. maybe dulu saya rase daripada kawan2 jela saya boleh dapatkan perhatian. if i hurt their feelings, sape yang nak bagi perhatian kat saya?? mesti dyorang rasa annoyed or benci saya. begitu besar sekali pengaruh kawan2 pada saya. tanpa kawan saya tak boleh hidup.
and saya dibesarkan bukan dalam susana yang sangat berkasih sayang.
bukan lah saya nak cakap yang saya from a broken family, tapi just from a normal family.
saya tak pernah cakap dekat mak yang saya sayang mak, and mak pun tak pernah cakap yang dia sayang saya.
malah, dulu, saya akan jauhkan buat apa2 act yang menunjukkan sangat sayang saya pada mereka.
contoh macam wishing my sister on her birthday ke..
saya akan buat2 lupa birthday dia (tapi sebenarnya seminggu sebelum tu dh ingat dh.=.=")
then malam tu baru la nak mention, "eh, hari ni 4 hb eh? bday kak iela.hahha"
as if, seboleh2 nye, saya tak nak sesiapa pon dalam family yang saya sebenarnye sayangkan diorang. betape ego nye saya dulu dengan family. maybe sebab saya belum faham ape maksud sayang. dulu rasa nya saya anggap sayang tu macam memalukan. malu nak kata sayang dekat orang lain, even mak or abah. well, because dyorang pon not doing the same thing. and dulu saya rasa dyorang pon malu nak cakap or even tunjuk sayang dyorang.
now that i managed to realize a tiny bit of understanding of what sayang really means, simple actions pon tanda sayang. macam kalau mak masak makan tengah hari. tu maksudnye dier sayang kite la tuh. tak nak kite lapar. kan?? :) tapi dulu saya yang jahil ni rasa mak masak makan tengah hari sebab itu dh memang tugas dia.jaga anak.kalau dia tak buat tugas tu dia bukan mak.and dulu saya tak tahu pulak yang anak pon ada tugas nye jugak.huhu. jahil nye saya.
well, coming back to the original point,
saya ketepikan ape yang saya betul2 nak buat, for the sake of others' thought of me
so, up to this one time i said to myself, 'no more'
what did i get in return by being selfless?
tapi, to what extent saya patut tak kisah pasal others?
sebab saya rasa ada keperluan nye untuk kita ambil kira pasal orang sekeliling.
but right now, i'm so confused.
saya tak cukup kuat to work on this matter.


xoxo,
~yours truly~

2 comments:

  1. weyh. akak sayang kaula weyh. sapa kata tak sayang~~

    ni akak tak ego pon ;)

    sekarang ni mesti kau nak mengeluarkan perkataan 'buntut' kau tu kan. HAHAHA

    <3 U.
    satu benda yang akak belajar sepanjang hidup ni;
    BOYFRIEND WILL GO,
    FRIENDS TOO.
    TAPI FAMILY TAK KEMANA2. :)

    Kau kuat la daa...boleh punyaaa...

    ReplyDelete
  2. haha.. bak kate epoi..

    'baek punyeeeeeeeee'
    hahaha

    ReplyDelete